13e dag Bali - Ubud - rijstvelden

24 januari 2019 - Ubud, Indonesië

Ook voor het ontbijt van morgen moeten we een lijstje invullen. Het lijkt wel het menu lijstje in het ziekenhuis. Uiteraard kiezen we weer voor het fruitontbijt.

UbudUbud

Na het ontbijt regelen we voor vandaag weer een privéchauffeur. We willen naar de Tegallalang, de Luwak koffieplantage voor de ‘kak’ koffie, lunchen met uitzicht op de rijstvelden en naar het straatje waar we op de heenweg langsreden met allemaal handwerklieden, kunstenaars en snuisterijen winkels.

We gaan eerst naar de Tagellalang. De Tegalalang rijstvelden liggen 10 kilometer ten noorden van Ubud. Het begin van deze rijstvelden is zeer toeristisch. Loop je verder de heuvels in dan wordt het rustiger.

TagellalangTagellalang

Daarna gaan we naar de koffieplantage waar de ‘Luwak koffie’ wordt geteeld. Dit is een speciale koffie die gemaakt wordt doordat Civet-katten (Luwak) deze koffiebessen uit de boom opeten, ze heel doorslikten en weer uitpoepen. Wat ons onaangenaam verbaasde was dat de 40 civetkatten in hokken zaten en niet los in de plantage liepen.

Bali Pulina PlantationBali Pulina Plantation

De pitten worden teruggevonden in de ontlasting van de Civet kat. Het vlees van de koffiebessen wordt verteerd tijdens het passeren van het spijsverteringsstelsel en de bonen blijven intact nadat ze zijn "gepasseerd". Met andere woorden: ze zijn te vinden in de uitwerpselen van de dieren.  Ze worden gewassen en gedroogd en vervolgens van hun schil ontdaan. Hierna worden ze licht geroosterd. De aminozuren die tijdens het fermentatieproces zijn vrijgekomen werken tijdens het roosteren in op de pitten en zorgen voor de bijzondere, sterke smaak aan deze koffie.

Bali Pulina PlantationBali Pulina PlantationBali Pulina PlantationBali Pulina PlantationBali Pulina PlantationBali Pulina PlantationBali Pulina Plantation

Koffiekenners over de hele wereld vertellen over de unieke en verfijnde smaak van luwak koffie,  de "kaviaar van koffie", waardoor er een enorme vraag naar deze zeldzame koffie is. Voor de fijnproever van een verfijnde kop koffie, is de luwak-koffie het summum. Tijdens de proeverij krijgen we ook deze koffie. Wij proeven het kostbare er niet aan af. En dat terwijl ik een echte koffie liefhebster ben. 100 gram Luwak koffie kost €20.

Bali Pulina Plantation

Daarna rijden we door naar een restaurant met prachtig uitzicht op de rijstvelden.

Café DewiCafé DewiCafé Dewi

Via smalle weggetjes en kleine dorpjes rijden we verder. De huizen, omgeving en honden zien er hier welvarender uit dan in het oosten en noorden van Bali.

Op de Jalan Raya Gentong (Tegallalang Handicraft Centre), het straatje waar we op de heenweg langsreden met allemaal handwerklieden,, kunstenaars en snuisterijen winkels, stappen we uit. Wat een mooie dingen zien we hier. Onze chauffeur rijdt stapvoets achter ons aan. Telkens als we iets gekocht hebben legt hij het voor ons in de auto. Hij houdt zelfs het verkeer tegen als we naar de overkant willen.

1. Henna bernds.:
    24 januari 2019
    Mooi geschreven Nienke, jij staat ook overal goed op de foto,s leuke dag geweest,prettige dag en avond. lieve groet.