18e dan in Bali - Changgu

30 januari 2019 - Canggu, Indonesië

Vandaag rustig aan gedaan. Beetje zwemmen, lezen en lekker eten.

Om 18.00 zijn we met een taxi naar Ku De TA in Seminyak gegaan. Ku De Ta staat op de wishlist van Anne, en is een restaurant, bar en strandlounge met eclectische, soulvolle soundtracks met een panoramisch uitzicht over de Indische Oceaan. We rijden langs de ene na andere sjieke winkel. Dat stuk van Bali hadden we nog niet gezien. Ketut rijdt ons. Ketut is een hele vriendelijke en leuke hostess uit het hotel. Het is vandaag haar vrije dag en dan verdient ze bij door hotelgasten te vervoeren.

Via een hek en security met uitgespreide bom inspectie onder de auto worden we bij Ku De Ta afgezet. Ook daar worden we door security gecontroleerd. Het is maar goed dat Anne gereserveerd heeft, want het is vol.

Seminyak - Ku De TaSeminyak - Ku De Ta

Aan de rand, over het strand heen krijgen we een ronde loungebank. We zitten heerlijk.

Seminyak - Ku De TaSeminyak - Ku De TASeminyak - Ku De Ta

Langs de glazen “muur” beneden ons lopen strandverkopers. We voelen ons ietwat gegeneerd in deze luxe omgeving. Het contrast is wel erg groot. Zitten wij sjiek aan onze chardonney van 200.000 rupiah. De verkopers hebben echter enorm veel humor. Het ene na andere grappige schilderij komt voorbij. Als ik zeg dat we honden willen zien, komt hij terug met enorm leuke hondenschilderijen. Anne wil er een van haar hond. Helaas ziet die er niet bij. Maar ze hebben geluk want ze verkopen ook bijzonder mooie vliegers. Geen idee hoe we die mee krijgen,  maar bijzonder zijn ze wel.

Seminyak - Ku De Ta

De zonsondergang is ook hier spectaculair.

Seminyak - Ku De TaSeminyak - Ku De Ta

Na zonsondergang gaan we aan tafel. Het servet wordt voor ons op ons schoot gelegd en je glas water wordt direct bijgevuld zodra deze half leeg is. Net als overal is de bediening meer dan vriendelijk, maar zeker niet onderdanig. Als ze aanvoelen dat het kan maken ze zelfs grappen met ons. De Nederlandse horeca kan hIer nog een hoop van leren. Anne besteld Ikang goreng met snapper filet. Een soort kibbeling maar dan vele malen lekkerder. De vis ligt mooi opgemaakt op de gefileerde vis.

Seminyak - Ku De Ta

Ik bestel baramundi filet. Een tropische vis, die te vergelijken is met zeebaars.

Laurier: smaakverdieping zonder te overheersen

Een Barramundi kan 2 meter lang worden met een gewicht van 60 kilo. Zijn menu bestaat uit schaaldieren, weekdieren en kleine vissen, ook kleine vissen van zijn eigen soort. Grappig ‘detail’: barramundi worden geboren als mannetjes en veranderen, als ze ongeveer 6 jaar zijn, in vrouwtjes. Alle grote barramundi zijn dus vrouwtjes. Barramundi wordt gevangen met een lijn. We eten heerlijk. Anne krijgt het allemaal niet op, het bleek 6 ons vis te zijn, en krijgt een doggybag mee met haar “kibbeling”.

Morgen nog een bezoekje  aan de Spa en dan vertrekken we weer naar huis. De sneeuw in. Dat zal wel even wennen zijn.

Bye Bye Bali.