8e dag in Bali - Amed

19 januari 2019 - Bunutan, Indonesië

Anne heeft vanochtend al een ochtendwandeling gemaakt. Ze hoopte de vulkaan Genung Agung te zien. Helaas...nog steeds teveel bewolking.

Ahmed

Vandaag heeft Anne weer bij mij ontbeten. Deze keer kregen we bananenpannekoeken met honing en watermeloensap. De koffie heb ik zelf gezet.  Balinese koffie. Anne heeft me voor het diner in haar villa uitgenodigd. Hoe aardig.

Amed

Van onze hotelman hoorden we waarom de Pura Lempuyang-tempel gesloten is. De balinese kalender en ceremonies worden sterk beïnvloed door de maanstand en maansoort. Ook afspraken worden hierdoor beïnvloed. Ongeveer één keer in de 15 jaar komen alle goden van de Pura Lempuyang tempel naar beneden en vindt de allerbelangrijkste ceremonie - het purificatie ritueel - plaats om het eiland en alle mensen op het eiland te zuiveren van slechte invloeden. Deze ceremonie vindt plaats als er drie bijzondere verschijnselen tegelijk plaatsvinden: volle maan, supermaan en bloedmaan én er is een maansverduistering. En dit alles is dit weekend.

Vanaf 11 januari stroomden de Balinezen naar Ahmed. Waarna het bijna aan een stuk geregend heeft. Nu de ceremonie begint is het voor het eerst droog en schijnt de zon weer een beetje. Vanaf Amed ging de processsie de afgelopen week naar de Pura Lepuyang tempel. Je kunt ook met eigen vervoer, maar 8 kilometer voor de tempel moet je te voet de steile berg naar het begin van de tempel lopen en daarna de 1710 treden beklimmen.

Het hindoeïsme is de belangrijkste godsdienst op Bali. De Balinezen geloven in het dagelijks leven in tal van bovennatuurlijke dingen. Deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Overal zijn kwade geesten die als ze even kunnen het evenwicht in de tastbare wereld proberen te verstoren. Door dagelijkse en speciale offerandes aan de hogere machten aan te bieden kunnen deze kwade geesten in toom gehouden worden. Vandaar dat je op Bali in veel auto’s en voor de meeste huizen iedere morgen een  vers offertje ziet liggen.

Amed

De ordening van de zichtbare en onzichtbare elementen in het geloof  vindt plaats in windrichtingen. Deze hebben niet alleen een fysieke betekenis maar ook een religieuze, culturele en zelf sociale betekenis.  Elk gezin heeft tenminste 5 tempels en schrijnen geordend volgens de windrichtingen. De belangrijkste familie tempel staat aan de oostzijde van het familie erf. Deze tempel is bedoeld voor de voorouder verering en de hindoeïstische oppergod. De tweede schrijn is altijd in het familiehuis aanwezig. Hier wordt de geest vereerd die de beschermer van het domein is. Een volgende verplichte schrijn staat aan de westkant van het erf en dient als spiritueel onderdak voor de goden die aan het beroep of het belangrijkste talent van het gezin verbonden zijn. Midden op het erf staat een schrijn zonder dak voor de geest  die van oudsher op de plek van het erf woont.

Bali Dream House AmedAmed

Ook zijn er schrijnen in de keuken en bij de waterput. Deze zijn bedoeld voor de god van het vuur en de god van het water. Bij de hoofdpoort is verder een schrijn  waar offers gelegd worden  om goede geesten binnen de noden en slechte geesten buiten te houden.

Vandaag hebben we dus een rustdag omdat ons bezoek aan de tempel niet doorgaat. We brengen de dag door bij het zwembad in de schaduw.

Amed

Van 4 kleine jongetjes kopen we armbandjes die hun vader gemaakt heeft. Anne geeft ze wat schriftjes, kleurpotloden en ballen. De jongetjes zijn uitermate beleefd en vertellen ons precies van wie we nog een armbandje moeten kopen. Anne had met ze afgesproken dat we van ieder iets zouden kopen. Als mijn oog valt op een armbandje uit het verkeerde mandje wordt ik direct terug gefloten. Hoe grappig.

Na de lunch hebben we ons weer heerlijk laten masseren. De warmte en massages van mn mijn been- en nekspieren doen me goed.

We proberen het nog 1 keer. Sunsetpoint met uitzicht op de vulkaan. Het is bewolkt dus de kans is klein. Als we de hoek om lopen zien we het al.....ja hoor we zien de vulkaan. Eindelijk. De ondergaande zon op de vulkaan is een must om te zien. Het is werkelijk prachtig.

Amed

We gaan aan de overkant eten bij Blue Earth Village. Hier is het heel druk. De blue Earth Village is een liefdesproject waar de lokale bevolking werkt. Het is bekend om freediving- en de yogagemeenschap. Hun doel is om Amed groen te houden en om groen toerisme neer te zetten. We hebben er heerlijk gegeten in een mindfull sfeer met uitzicht op de vulkaan. Heel zen lopen we terug naar onze huisjes.

1. Anne:
    19 januari 2019
    Hahaha ja aardig he? Zoveel moeite 😉 1 telefoontje en alles wordt gebracht 🤣 heb ik allemaal voor je over
  2. Rita:
    19 januari 2019
    Worden de toeristen ook gezuiverd??
  3. Henna bernds.:
    ingewikkeld religieus godsdienst
    ze zijn erg gelovig.
  4. Nienke:
    19 januari 2019
    Ja iedereen op het eiland wordt gezuiverd. Dus wij ook. Hoe fijn.