7e dag in Bali - snorkelen in Amed

18 januari 2019 - Bunutan, Indonesië

Direct vanuit mijn bed stap ik zo het zwembad in.  Heerlijk even zwemmen. Ons ontbijt werd geserveerd op mijn terras.

AmedBali Dream House Amed

Met een vissersbootje zijn we na het ontbijt naar 2 snorkelplekken gevaren. De zee was onstuimig met hoge golven. En het bootje bijzonder smal. De golven beukten tegen het bootje aan. Het water voelde vreemdgenoeg heel warm aan als het over ons heen spoelde.

Snorkelen Amed

We zijn eerst naar het oosten van Amed gevaren. Een mooi tochtje langs de kust. Daar hebben we in de koraaltuin gesnorkeld.

Snorkelen Amed

Daarna zijn we naar het westen gevaren, naar Jemeluk Bay. Deze staat bekend om de onderwater tempel en andere sculpturen.

Snorkelen Amed

Deze sculpturen werden daar geplaatst om de koraalgroei te ondersteunen als een kunstmatig rif. De beelden zijn ca 6 meter diep. Vanwege de onstuimige zee hebben wij ze niet gezien. Wel hebben we koraal gezien, fel blauwe zeesterren en heel veel verschillende vissen. Deze zijn niet bang. Op een gegeven moment waren Anne en ik omringt door een school zebravissen die met ons meezwommen. Echt prachtig. Het koraal was minder kleurrijk dan ik in Egypte gezien heb, desondanks wel mooi, vooral het paars/rode waaierkoraal.

Weer terug bij het hotel zijn we onder onze de warme straal van onze buitendouches weer warm geworden. Omdat we honger hebben wandelen we naar Jemeluk. Onderweg is alles uitgestorven op een enkele balinees en toerist na. Ook in Jemeluk zien we nauwelijks toeristen.

AmedAmedAmedAmed

Na een verrukkelijke Balinese lunch wandelen we op ons gemak weer terug. De weg is stijl. Volgens de stappenteller van Anne hebben we in totaal anderhalf uur gewandeld.

Tegen 18.00 wandelen we weer terug om bij het uitzichtpunt naar de zonsondergang te kijken. Het is te bewolkt om de vulkaan te zien. Ondanks de bewolking kleurt de lucht en de zee rozerood.

Amed

Een van de obers probeert ons over te halen om morgen onze chauffeur te zijn. Hij doet goed zijn best om zichzelf aan te prijzen. Belooft zelfs zon morgen. In het hotel blijkt dat de Pura Lempyang tempel, die we wilden bezichtigen morgen gesloten is. Helaas.

De Pura Lempuyang-tempel is een van de oudste tempels van Bali en bekend als 'The Gateway to Heaven‘. Het hele complex wordt een van de 'zes heiligdommen van de wereld' genoemd. Pura Lempuyang  is een complex van 7 tempels dat een spoor vormt naar de top van de heilige berg Lempuyang, een heilige berg. Bij de laagste tempel begroet de "poort naar de hemel" de bezoekers. Als je op een heldere dag door de poort kijkt, zie je de berg Agung binnen de zijkanten. Volgens Balinese geloofsovertuiging zijn de 7 tempels de speerpunten van het eiland en bedoeld als een spirituele balans voor Bali.

Gateway to heaven

In een eettentje met livemuziek eten we wat Balinese hapjes. We zijn ook hier de enige gasten.

1. Herman Riphagen:
    18 januari 2019
    Prachtige dag weer, mooi om e.e.a. te volgen.
  2. Henna bernds.:
    18 januari 2019
    leuk verslag van je 7'dag Nienke en mooie foto's.
    groetjes
  3. Nienke:
    19 januari 2019
    Dank jullie wel. Ik heb ook Anne’s foto’s gebruikt voor mijn blog. Anne maakt namelijk hele mooie foto’s.